Del 2

Dagarna går. Helgen tar slut och vardagen börjar. Inte ett ljud från mannen på krogen. Jag tänker att varför skulle han höra av sig? Han har säkert redan glömt mig. Han delar förmodligen ut visitkort till kvinnor hela tiden. Varför ens ödsla energi och tankar på någon som honom?

Onsdag. En stressig dag på jobbet. Kunder som ska ringas och kunder som ringer. På lunchen pustar jag ut med en stor kopp svart kaffe och en cigarett på innergården. När jag sitter där och försöker återfå lite energi så ringer telefonen. Ett främmande nummer från ett främmande land. Tvekar en sekund, men svarar ändå. En vänlig lite stressad mansröst på andra sidan. Det tar inte många sekunder innan jag inser att det är han. Mannen från krogen. Mannen med manschettknapparna.

Han ber om ursäkt för att han inte har ringt tidigare. Säger att det är mycket på jobbet. Han är i Schweiz och gör affärer. Säger inte så mycket mer om sitt jobb. Frågar mig istället hur det är. Jag svarar att jag också haft fullt upp och att dagarna bara rusat iväg sen vi sist sågs. Det är delvis sanningen. En modifikation som det så fint heter. Han säger att han kommer hem imorgon. Föreslår att vi ska ses. Dock blir det sent, kanske för sent för middag. Varför inte en drink på kvällen? En bra idé svarar jag.

Inombords är jag oerhört lättad över att slippa en eventuell middag med honom. Middag på första dejten är kanske det värsta jag vet. Vad ska man beställa? Tycker han att jag äter slafsigt? Tänk om jag beställer vin till maten och han väljer vatten? Sen ställer han säkert frågor när jag har mat i munnen. Och så spiller jag garanterat på klänningen. Och värst av allt; tänk om jag äter upp min mat mycket snabbare än honom? En drink däremot, det är bra. En drink är lättsamt och jag behöver inte oroa mig för att han väljer vatten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0