Böcker och bibliotek

Fenomenet bibliotek. Jag känner instinktivt att jag vill älska bibliotek. All kunskap, alla vackra bilder och alla välformulerade meningar under ett och samma tak. Doften av gamla böcker. Gulnade sidor. Att läsa en bok som tio eller tusen personer hållit i innan mig.

Jag borde älska bibliotek. Men det gör jag inte. Första irritationsmomentet är skyltarna på dörren. Inga mobiltelefoner och undvik starka dofter. Att inte få svara i mobilen är ett stressmoment för mig och att använda parfym ser jag som en mänsklig rättighet som inget bibliotek ska få ta ifrån mig. Väl inne så möts jag av interiören som Gud glömde. Ungefär lika kul som ett sjukhus, eller som vilken annan kommunal inrättning som helst. Tråkiga färger och ful konst. Kommunalt. Går till hyllan med kokböcker och letar efter boken Kunglig taffel som jag tänkte inspireras av till en kommande middag. Hittar den inte så jag slår mig ner vid en stenåldersdator för att söka. Inga träffar. När jag ändå sitter där letar jag istället efter en bok av Christopher O'Regan om 1700-talets stadsliv. Den enda boken av honom som jag inte läst. Inga träffar. Känner irritationen växa men när jag ändå är i närheten så går jag till historieavdelningen för att se om jag kan hitta något annat av intresse. En relativt liten avdelningen med tanke på hur många böcker som faktiskt skrivits i kategorin. Och vilka tråkiga böcker sen! Saknar de tunga vackra böckerna fyllda med fakta och fina bilder.

Går hem tomhänt och inser rätt fort varför. Förutom den tråkiga inredningen och den stela miljön så älskar jag faktiskt att äga. Ja, så är det och det kan jag erkänna. Böckerna får gärna ha historia, vara lästa av generationen och ha patina, men fina böcker vill jag ha hemma. Kunna läsa några sidor när jag känner för det. Titta på illustrationer och bilder. Jag vill leva med böckerna, inte bara ha dem till låns en månad. Förresten får jag alltid "böter" för att jag aldrig lämnar igen böckerna i tid, så gratis blir det heller inte.

Däremot köpte jag en bok i dag. Ett exeplar av Runebergs Fänrik Ståls sägner från förra sekelskiftet. En sammanfattning i form av en tunn liten bok. En vacker bok med unken doft och patinerade pärmar. Den slår utan tvekan alla själlösa böcker på biblioteket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0